‘Subirachs. En essència – Escultura i dibuix (1952-2002)’ a la Galeria Artur Ramon

Barcelona, 09/04/2024 | Bonart

La galeria de Barcelona ret homenatge a l’artista en el desè aniversari del seu traspàs amb una exposició que posa en valor l’essència de la seva creació al llarg dels anys

La galeria Artur Ramon Art presenta l’exposició SUBIRACHS. EN ESSÈNCIA – Escultura i dibuix (1952-2002), una retrospectiva profundament personal i reveladora de l’obra de Josep M. Subirachs, que obrirà les seves portes al públic del 11 d’abril fins al 31 de maig. Aquesta mostra, comissariada per Joan Gil Gregorio i Conxita Oliver, busca no només destacar l’exquisidesa de la producció artística de Subirachs sinó també profunditzar en la seva essència creativa, oferint una nova lectura sobre el seu llegat en el desè aniversari del traspàs de l’artista el 2014.

En paraules d’Artur i Mònica Ramon, “Subirachs va ser el gran escultor català de la postguerra, de l’expressionisme a l’informalisme. L’únic crític sòlid de l’art és el temps que posa els artistes a lloc tot construint un cànon. En aquest cànon, Subirachs juga un paper preponderant i indiscutible”. La relació entre l’artistaa i la Galeria Artur Ramon Art és una història d’amistat i col·laboració que s’estén al llarg de quasi cinquanta anys. Com expressen Mònica Ramon i Artur Ramon, “de Subirachs en guardem un record entranyable, home afable que sempre ens va tractar de tu a tu. Vam compartir hores al seu estudi i en vam aprendre molt. Vagi, doncs, aquesta mostra com a agraïment i homenatge a aquesta relació de mig segle i pels segles que vindran”.

\'Subirachs. En essència - Escultura i dibuix (1952-2002)\' a la Galeria Artur RamonSubirachs. Ponent, 1962. 22,5×40 cm. Tinta sobre paper

L’exposició es composa d’una selecció de peces que abracen tant la figuració com l’abstracció, demostrant l’àmplia gamma de tècniques i estils que Subirachs va dominar al llarg de la seva carrera. Segons Joan Gil Gregorio, “aquesta mostra no és només un homenatge a Subirachs sinó també una oportunitat de redescobrir i revalorar la seva obra, sovint eclipsada per la seva contribució a la Sagrada Família”. Conxita Oliver destaca que “l’exposició revela la capacitat de Subirachs d’expressar l’essència humana, no només a través de la forma sinó també del concepte i la materialització del pensament artístic”.

SUBIRACHS. EN ESSÈNCIA ofereix als visitants una immersió en l’univers de Subirachs, permetent-los experimentar de primera mà la profunditat i la complexitat del seu art. La mostra és una finestra oberta a l’exploració de les dualitats i les tensions que caracteritzen l’obra de Subirachs, des de la seva primera etapa expressionista fins a la seva incursió en l’abstracció i més enllà. Aquesta exposició restrospectiva aplega una cinquantena de peces, entre escultures i dibuixos, de finals dels anys cinquanta als primers noranta, que cerquen el que és essencial en l’art de Subirachs. Hi destaquen la terracota Dona negra (1951) o la seva primera escultura abstracta Torre de Babel (1955). O la peça Ferro de grans dimensions, que s’exhibeix al costat dels dibuixos Ferro, Vertical, Sidero Rome, als quals se pot veure la radical ruptura de la figuració i la depuració formal de la forma.

SUBIRACHS. EN ESSÈNCIA viatjarà a finals d’any a Madrid, on s’exposarà a la galeria Leandro Navarro, una de les més prestigioses de la capital.