-
Analfabetismo visual
En nuestro voluble sistema educativo, un niño aprende a leer y a escribir con cinco años, pero no aprende a mirar en toda su formación. La cultura humanística ha ido […]
-
‘La bacant’ de Manolo Hugué, fusió bàquica del classicisme i l’avantguarda
L’antiquari, galerista i col·leccionista Artur Ramon (pare) recorda que ‘La Bacant’ (1934), obra de l’escultor Manolo Hugué (1872-1945), va ser un encàrrec que va fer l’editor Gustau Gili a Manolo. Les mides i característiques eren […]
-
L’últim mecenes
-
Arte y expolio en el cine
Artur Ramon Navarro LA VANGUARDIA, 16.05.2015 Desde sus orígenes, el cine se ha mirado en el espejo del arte en busca de inspiración. Los films se ha nutrido de las […]
-
Els taxidermistes de la memòria
Artur Ramon Navarro EL PUNT AVUI, 31.05.2015 Quan els antiquaris entrem a les cases el propietari fa temps que descansa eternament i hem de liquidar el seu món amb […]
-
Nostàlgia d’Itàlia
Vaig fer el Grand Tour –el viatge a Itàlia que tant va seduir els homes del segle XVIII–, però dos segles més tard. Guiat pel meu oncle, el pare Crisòleg, […]
-
Barcelona a Ferrara
Quan arribes de nit a Ferrara t’adones que la pintura metafísica va néixer allà i no a París, com ens han volgut fer creure. Passegem dins d’un De Chirico de llums […]
-
La Fundación Custodia en París
Cuando estudiaba en París vivía en el hotel Orsay de la rue de Lille y desde allí cada día iba andando a la Sorbona donde cursaba sobre civilización francesa. Entonces […]
-
L’últim Rembrandt
Hi ha tres monstres pictòrics al segle XVII: Caravaggio, Velázquez i Rembrandt. Tots tres revolucionen la pintura a través de la llum i del color i obren una finestra per on […]
-
Gabriele Finaldi: del Museo del Prado a la National Gallery de Londres
La última vez que vi a Gabriele Finaldi fue el pasado dos de diciembre de 2014 en una conferencia que dio sobre Annibale Carracci y la Galeria Farnese en los […]
-
L’art d’escriure sobre art
Artur Ramon Navarro EL PUNT AVUI, 06.03.2015 L’estudiós David Tabbat quan escrivia sobre Roberto Longhi, el millor crític italià de la Italia moderna, el va definir de manera diàfana: […]
-
Carol Rama o la passió
Hi ha artistes que van per lliure, són illes en la cartografia artística. Carol Rama n’és una. Nascuda el 1918 en una família benestant de Torí, el seu art és singular, […]