Fitxa tècnica

  • generalData.authorNameInListings
    Cesare Fracanzano (1605-1651)
  • Títol
    L'alliberació de Sant Pere
  • Mides
    153 x 227 cm
  • Descripció
    Oli sobre tela
  • Descripció complementària
    La composició d'aquesta pintura sembla haver estat modelada a partir de l'alliberament de Sant Pere de 1639 per José de Ribera (Madrid, Museu del Prado), les mesures del qual són fins i tot similars (cm 177 x 232). La figura de Sant Pere, que es troba a la presó, ha estat clarament reutilitzada, revocada, per Fracanzano. A més, la paleta de la seva obra és propera a la adoptada per Ribera durant la quarta i cinquena dècada del segle XVII: la túnica blanca sedosa de l'àngel és una marca per a Fracanzano, i és una reminiscència de la roba de Maria Magdalena (Nàpols, Església de San Domenico Maggiore). Una comparació propera és possible amb el Crist flagel·lat consolat pels Àngels (Nàpols, Quadreria dei Gerolamini), especialment per a l'ús de contorns llisos de les figures i el maneig suau dels detalls de la pell.
    La figura del vigilant adormit de perfil, que porta una placa de pit i sosté una espasa, és una referència a la figura d'un pastor a la cantonada dreta de la famosa còpia de Jacopo Bassano de l'Adoració dels pastors, replicada en incomtables vegades pel seu taller i també per Leandro i Francesco Bassano. El mateix detall reapareix amb variants en moltes obres del Mestre de l'Anunciació als pastors, actualment identificat amb Bartolomeo Bassante.

    Una datació al voltant de 1640 es fa creïble tenint en compte la proximitat amb l'alliberament de Sant Pere de Ribera de 1639 i amb el Crist Flagel·lat consolat pels Àngels pel mateix Fracanzano, quan estava en el cim de la seva carrera artística.
Fer consulta