Fitxa tècnica

  • generalData.authorNameInListings
    Ignacio Zuloaga (1870-1945)
  • Títol
    La senyora d'Atucha (María Teresa Llavallol, 1868 - 1927)
  • Data o període de creació
    París, 1917
  • Mides
    140 x 138 cm
  • Descripció
    Oli sobre tela
  • Descripció complementària
    L'actitud del pintor davant el retrat de la dona té matisos peculiars. Totes elles eren per a ell igualment atractives, es despreocupa en absolut de la condició social o l'ambient. La qualitat diferenciativa de la personalitat de la dona no està en tals requisits de posició o de cultura sinó precisament en el grau i tensió de la seva energia, en la seva vitalitat, sempre més a flor de pell que en els retrats masculins. El quid de cada dona és expressat més que pels seus trets o els seus vestits, pel gest total; pel seu estar, la seva planta i la seva mirada. D'aquí el valor que Zuloaga atorga a aquests detalls expressius: un biaix en la mirada, una ganyota de llavis, una inflexió de maluc, un peu que avança.

    Per a Zuloaga, el retrat no s'esgota en la representació del personatge. Tot retrat porta amb si, primer, caracterització, és a dir accentuació de l'individual; segon, simbolització, suma de notes que, associades al retrat mateix, poden donar-nos idea de la projecció de la seva personalitat sobre el món, de les seves preferències o la seva fisonomia social; tercer, composició, és a dir el valor pur de la pintura, relació de la figura amb el fons i unificació total del retrat en un esquema que el converteixi pròpiament en quadre.
Fer consulta