Fitxa tècnica
-
- Títol
- Condemnat a l’exposició pública i el seu guardià a un carrer marroquí
-
- Data o període de creació
- 1865 - 1869
-
- Mides
- 26,2 x 41,3 cm
-
- Descripció
- Aquarel·la i llapis
Inscripció: "Visto fare da Fortuny Mariano / Attilio Simonetti / suo allievo"
-
- Descripció complementària
- Aquesta lluminosa i preciosista aquarel·la és un testimoni vibrant de la impressió de les persones i els carrers del Marroc en la retina de Mariano Fortuny durant la seva estada al Marroc el 1860 i 1862, documentant-se per pintar episodis de la Guerra d'Àfrica, com La Batalla de Tetuan. En aquestes estades, sense les quals no es podria entendre l'obra de Fortuny, queda captivat pels tipus marroquins i els carrers blancs, on la incidència de la llum i el colorisme creen un ambient quotidià basat en l'observació i en l'obsessió de l'artista per capturar les impressions més reals, mediatitzades sempre per la poderosa llum que inunda les aquarel·les d'aquest període.
El tipus d'ús de l'aquarel·la, volàtil i desfermada, i el llapis d'una gran soltura, està estretament relacionat amb una altra escena del mateix tipus conservada a la Hispanic Society of America, apreciant-se igualment que en aquesta, l'asombrosa capacitat de Fortuny d'atrapar l'ambient i sobretot la llum dels carrers del Marroc amb un domini prodigiós de la tècnica dins d'un esperit absolutament orientalista.
Va pertànyer a la col·lecció del pintor Attilio Simonetti, deixeble de Fortuny que va veure realitzar aquesta aquarel·la, tal com apareix en la inscripció probablement de Simonetti. L'aquarel·la podria haver estat pintada per Fortuny a Roma el 1869 amb els records marroquins. En aquella data, el francès Henri Regnault va quedar fascinat amb les impressions captades en les seves aquarel·les.
Fer consulta
Tanca