Fitxa tècnica

  • Títol
    Crucifixió
  • Data o període de creació
    segle XVI
  • Manufactura
    Obra flamenca
  • Mides
    238 x 221,5 cm
  • Descripció
    Llana, seda i fils d'or
  • Descripció complementària
    Aquest tapís no presenta cap signatura ni marca de fabricant, però es pot atribuir amb seguretat a un ampli grup de tapissos devocionals produïts a Brussel·les durant el primer quart del segle XVI – les marques van esdevenir obligatòries a partir de 1528. El disseny general, l’estil de les vestidures i atributs, així com l’ornament floral de les vores, són comuns en aquests teixits.

    Les pintures devocionals amb aquest tema de Crist a la Creu eren àmpliament difoses en la pintura flamenca i neerlandesa d’aquesta època, finals del segle XV i inicis del XVI. No es pot identificar un dissenyador específic per a aquest tapís, però es poden establir alguns paral·lelismes, per exemple, amb un tríptic de Quinten Metsijs (Museum Mayer van den Bergh, Anvers, cap al 1520).

    La disposició dels enemics de Crist al seu costat esquerre, per tant a la dreta del tapís, és comuna en la pintura des de finals del segle XV, per exemple, en obres de Simon Marmion i el Mestre de la Sibil·la Tiburtina.
    Molts tapissos devocionals d’aquest tipus es van vendre a Espanya a través del mercat de Medina del Campo. La reina Isabel de Castella (Isabel la Catòlica) va adquirir un tapís similar, però de dimensions molt més grans, el 1504 – la descripció en el seu testament ofereix molts paral·lelismes amb el tapís aquí analitzat (vegeu l’apèndix de text).

    En conclusió, podem afirmar que el present tapís pertany al grup dels teixits de més alt valor en la història del tapís de Brussel·les primitiu.
Fer consulta