L’exposició complementa la mostra que el MNAC dedica al ceramista català i el japonès Hamada
A la galeria barcelonina es poden veure des d’un dels primers bols cuits d’Artigas al taller de Charenton-le-Pont, el 1927, fins a gerros de l’última etapa de Gallifa. L’obra de Miró està representada per formes biomòrfiques, grafismes i personatges que van des dels temps de l”assassinat de la pintura” i dels cinquanta fins als últims anys de la seva vida. Ricard Bru, comissari tant d’aquesta exposició com de la del MNAC, considera la mostra un “bon testimoni de l’aportació de dos grans creadors catalans del segle XX; dos artistes inconformistes que es van admirar, que es van respectar i que van compartir lluites i inquietuds”.
El ceramista Llorens Artigas (Barcelona, 1892) és un dels grans mestres de la ceràmica d’autor i d’avantguarda de mitjans del segle XX. A cavall entre París i Barcelona, va gaudir d’una trajectòria solida que el va dur a treballar en solitari, però també a col·laborar amb Miró i altres artistes contemporanis. Artigas va entendre la ceràmica com la unió dels quatre elements de la natura, un fet que la convertia per ell en l’art més pur i abstracte de tots. I la va treballar contínuament des de l’experimentació per establir un diàleg entre la terra, la natura i la tradició.
Miró va treballar amb Llorens Artigas des de 1944 fins 1970 en tots els seus projectes de ceràmica artística. Però l’exposició d’Artur Ramon Art no mostra tant el fruit de la col·laboració entre tots dos com els paral·lelismes entre la seva obra. “Amb Miró, es van contagiar el tema del color; tot allò naïf i infantil de Miró, ho veig reflectit en Artigas”, diu la copropietària de la galeria, Mònica Ramon Navarro, entre peces dels dos artistes.
La galerista remarca el pes d’Artigas, i constata que “quan es parla de ceràmica contemporània”, es considera que aquesta comença amb Llorens Artigas. Ramon, que l’any passat va organitzar precisament una exposició que aplegava diversos ceramistes contemporanis, reitera que per a tots ells Artigas ha estat un referent.
Per la galerista la seva proposta es “complementa” molt bé amb l’exposició que ha inaugurat recentment el MNAC ‘Els colors del foc. Hamada – Artigas’, comissariada també per Ricard Bru.