Fitxa tècnica

  • generalData.authorNameInListings
    Mateo Cerezo (1637-1666)
  • Títol
    Crist Baró dels dolors
  • Mides
    82 x 62 cm
  • Descripció
    Oli sobre tela
  • Descripció complementària
    Catalogat a la Sala Parés de Barcelona el 1949 com un Ecce Homo, se li va atribuir a Cerezo posat en relació amb el Crist de la canya de Tiziano i de Juan de Juanes, indicant que pogués ser còpia d'algun original. Presentant les mateixes connotacions grequianas que el Crist a la creu, del Museu Nacional d'Art Decoratiu de Buenos Aires i, com ell, obra datada entorn els anys 1660 i 1662, aquest Home dels Dolors és una de les primeres versions que Cerezo realitza d'aquesta temàtica devocional, en la qual les obres de Pereda i El Greco són presents per a una elaboració bastant personal d'aquesta iconografia. De El Greco va prendre el tipus humà sec i adust, amb l'ossada fortament marcada; reelabora la figura carregant fortament la nota dramàtica en el venciment del coll cap al costat esquerre, enfront d'un cert moviment orgullós del cap al costat contrari que s'observa en El Greco i Pereda. Alhora, engrosseix el volum de la corona d'espines, com fa també Pereda, suprimint l'arbre de la creu per a poder mostrar a les mans crispades i trèmules, les nafres carminosas dels claus.
    En la seva tècnica, Cerezo liqua la pinzellada, l'estira amb un sentit molt pla, matisant ombres, llums i tonalida-donis. En aquest sentit, l'aplicació del pinzel aflora en la barba de Crist, executada d'una manera molt semblant al d'algunes pintures de El Greco, especialment les seves representacions de Sant Pere o Sant Jerònim. La gamma de color és curta, presentant sobre un fons daurat la figura de Crist vestint una túnica.
Fer consulta